
Adviesrapport E-commerce
Waarom ik bewijsstuk 1 heb gekozen?
Om aan te tonen waarom ik de verschillende bewijsstukken heb gekozen zal een STARRM reflectie worden omschreven. Hierin worden de stukken verder verdedigd/ uitgelegd, deze methode zal bij alle bewijsstukken terugkomen.
Adviesrapport E-commerce (P3J1)
Situatie
In de derde periode van het eerste leerjaar was het thema E-commerce aanbod. De thema opdracht die bij deze periode hoorde was als volgt;
''Je creëert een oplossing op het
gebied van e-commerce &
marketing waarbij je optimaal de
mogelijkheden van data benut om
waarde te creëren voor de
organisatie.''
Taak
Mijn taak in dit project was om onderzoek te doen naar de kansen die er liggen voor Gamma Amstelveen met betrekking tot E-commerce. Gamma Amstelveen was des tijds net over gegaan van het oude Gamma Amstelveen filiaal naar het vernieuwde grotere filiaal. Hierin lag dus de uitdaging om uit te zoeken waar nog ontwikkeling lag in dit onderwerp.
Actie
Het onderzoek dat is uitgevoerd is vormgegeven aan de hand van Design Thinking. Om informatie hiervoor te vergaren is er gebruik gemaakt van het business model concept (BMC), E-CRM en een online concurrentie onderzoek (Praxis ten opzichte van Gamma).
Na dit onderzoek is er contact gezocht met M. van Lammeren (filiaal manager), B. Fischer (operations support manager) en E. Burgers (communicatie manager) om hun blik op het thema te horen. Hieruit zijn verschillende thema's naar voren gekomen. Van het gekozen thema is de probleemstelling als volgt geworden;
''Hoe kunnen wij de medewerkers (waardoor uit eindelijk ook de klanten) meer vertrouwen geven bij het gebruik van de webzuilen en de website van Gamma en alle functies en services die deze bieden?''
Resultaat
In samenwerking met B. Fischer en E. Burgers is er een training gevormd voor medewerkers die nu jaarlijks wordt herhaald. Deze training bestaat uit een 15-30 minuten interactieve presentatie en een reeks aan opdrachten. Hierbij oefenen de medewerkers met de zoekfuncties op de website, en komen zij veelal veel te weten over de velen opties die de website te bieden heeft. Doordat de medewerkers door de training de webzuil hebben leren gebruiken is de drempel lager om hiermee klanten te kunnen helpen, dit is terug gekomen uit de feedback van de training.
De training is afgelopen jaar gehouden in alle Gamma filialen van mijn werkgever. Welke ervoor heeft gezorgd dat alle filialen boven het gemiddeld jaarlijkse ontwikkeling van Gamma Nederland hebben gescoord in de verkoop op de webzuilen.
Reflectie & transfer
Tijdens dit onderzoek ben ik op verschillende vlakken ontwikkeld. Zo was dit voor mij het eerste 'echte' onderzoek wat ik heb geschreven aan de hand van de richtlijnen van rapporteren kan je leren. Heb ik diepgaand onderzoek gedaan aan de hand van theorieën en modellen. Dit is de modules hiervoor veelal niet zo geweest.
Ook heb ik dit moduul voor het eerst samenwerking gezocht met mijn filiaal manager en hoofdkantoor om de probleemstelling te kunnen formuleren. Hierna is in samenwerking met de medewerkers van het hoofdkantoor de training vormgegeven en zijn de trainingen gegeven in de verschillende filialen. Hierin ben ik er bewust van geworden dat het hoofdkantoor minder 'onbereikbaar' was dan ik in eerste instantie had bedacht. Er werd erg enthousiast gereageerd door de collega's en de samenwerking verliep goed tijdens het vormen en uitvoeren.
Motivatie
In de tabel hiernaast zijn de competenties te vinden die bij dit moduul zijn ontwikkeld. Door de vele ontwikkelingen die ik deze periode heb doorgemaakt kan er worden gezegd dat er verschillende competenties kunnen worden aangewezen en aan elkaar worden gekoppeld.
Zo kan worden gezegd dat waarde creatie en innovatie aangetoond zijn door de ontwikkeling van de training voor de medewerkers. De training is zeer positief ervaren door de medewerkers en heeft veel toegevoegde waarde voor mijn werkgever.
Samenwerken & netwerken en communiceren zijn competenties die kunnen worden aangetoond door de samenwerking die is gezocht met het hoofdkantoor en mijn filiaal manager. Door de samenwerking is een volledig project neer gezet.

De competenties resultaatgericht handelen, onderzoekend vermogen en analytisch vermogen zijn aan te tonen aan de hand van de uitgebreide voorbereiding die is getroffen voor de samenwerking met de verschillende partijen. Zo is het onderzoek geschreven aan de hand van 'rapporteren kan je leren' in combinatie met design thinking. En is er gebruik gemaakt van verschillende onderzoeksmethodieken zoals het business model concept (BMC), E-CRM en een online concurrentie onderzoek (Praxis ten opzichte van Gamma).